W pewnym sensie wycena firmy i przedsiębiorstwa jest jak wycena gwiazdy rocka w średnim wieku. Jakie posiadają instrumenty? Do jakich utworów mają prawa autorskie? Czy mogą zapełnić stadion fanów czy tylko kawiarnię?
Wycena przedsiębiorstw wymaga oszacowania wartości rzeczywistej obok wartości postrzeganych, a gdzieś pomiędzy nimi jest szacowana wartość rynkowa. Wyzwanie polega na tym, że gdy gwiazda rocka w średnim wieku (znana również jako firma) patrzy w lustro – postrzegają siebie jako „legendę rocka”. Jednak wartość określa się po drugiej stronie lustra. Postępuj zgodnie z tymi krokami, a będziesz mieć właściwy punkt widzenia, aby docenić start-up oprogramowania dla rockabilly wracającego artysty. Wartość aktywów – materialne aktywa są tym, co firma posiada, na przykład sprzęt biurowy, pojazdy, zapasy itp. Lista może być długa i ma konkretną wartość. Innymi słowy, jeśli firma zamknie dziś drzwi, jest to wartość tego, co można sprzedać. Nie ma oczywiście gwarancji, jaka byłaby rzeczywista sprzedaż, a na tę wartość miałyby wpływ zadłużenie i zobowiązania. Niemniej jednak wartość aktywów materialnych jest formą postrzeganego koca bezpieczeństwa. Jeśli spółka zostanie zlikwidowana, jest to przybliżona wartość.
Skomplikowane modele danych według których wyliczana jest wycena przedsiębiorstw są używane do oszacowań, ale nie ma prawdziwych gwarancji, tylko wyuczone domysły. Wartość patentów, praw autorskich, znaków towarowych i reputacji może mieć znaczący wpływ na zwiększenie wartości. Im bardziej wyjątkowy i ekskluzywny – tym większa wartość dodana i tym większa wycena przedsiębiorstw.